Skip links

فضای کار اشتراکی

فضای کار اشتراکی یا Coworking Space نوعی محیط کاری مشترک هست  که افراد با تخصص های مختلف کنار هم قرار میگیرند و روی ایده یا استارتاپ و یا پروژه هایشان کار می‌کنند و از امکانات مشترکی که در آن فضا فراهم هست استفاده می‌کنند.

 

خیلی از این افراد، در حال فعالیت روی استارت آپ های خود هستند و بصورت تیمی کار می‌کنند، بعضی ها هم بصورت فریلنسر کار می‌کنند و برای اینکه در یک محیط پویا قرار بگیرند، فضای کار مشترک را به محیط خانه ترجیح می‌دهند. اکثر سرمایه گذارها برای سرمایه گذاری دنبال استارتاپ هایی هستند که در فکر کسب درآمد  هستند و در عین واحد  نیاز به توسعه کار دارند، بخاطر همین برای شروع کار که سرمایه گذار نداریم، استفاده از این فضاهای کار گروهی یکی از بهترین راه‌ها برای کم کردن هزینه هاست.

 

چه امکاناتی در اختیار شما است؟

 

فضاهای کاری مشترک برای اعضای خود امکان استفاده از میز و صندلی مشخص، اینترنت پر سرعت بی‌سیم و اینترنت، لوازم اداری مانند پرینتر و کپی و اتاق های جلسه مهیا می‌کنند اما درحال حاضر به خاطر رقابت بین آنها امکانات بیشتری مانند، کتابخانه، اتاق بازی و فیلم، امکانات مشاوره کسب و کار و سالن های همایش ارائه می دهند در ضمن این نکته هم باید یادتان باشد که بهترین مزیت فضاهای کاری مشترک رفت و آمد افراد مشهور و حرفه ای به این فضاها هست که امکان شبکه سازی خوبی برای شما محیا می کند .

 

 

 

هزینه های آنها کمتر از آن چیزی هست که فکر می کنید.

 

اجاره چنین فضاهایی معمولا ماهیانه و بر اساس تعداد افراد یا میز هست این هزینه ها برای هر نفر بین ۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان می باشد و در مقایسه با شرایط اجاره فضای کار سنتی به شدت رقابتی است. پس اگر در حال راه‌اندازی کسب و کاری بوده و یا یک فریلنسر هستید که به صورت آزاد پروژه دریافت می‌کنید،حتما فضاهای کاری مشترک را در نظر بگیرید .

 

فضای کار اشتراکی مناسب چه کسانی هست؟

 

فضاهای کاری مشترک متنوعی وجود دارد بعضی برای گیگ ها و تیم های استارت آپی است. بعضی ها هم برای افراد اهل موسیقی و فعالین بورس و بازار های مالی، شما می توانید بر اساس علایق و نوع فعالیت خودتان فضای کار اشتراکی که مناسب شما است و افراد هم فکر و نظر شما در آنجا هستند انتخاب کنید.

 

در ایران هم فضای کاری مشترک هست؟

 

در ایران هم به لطف شکل گیری شتاب دهنده ها به مرور فضاهای کاری مشترک به وجود آمده اند در تهران دو فضای کاری مشترک مشهور وجود دارد. یکی فینوا که وابسته به بانک آینده و مستقر در دانشگاه امیرکبیر است و دیگری فضای کاری مشترک زاویه که از معروف ترین شتاب دهنده کشور یعنی آواتک هست.در اکثر شهر های ایران فضای کار مشترک وجود دارد. در شهر زنجان هم فضای کار اشتراکی وجود دارد، که با عنوان مرکز نوآوری پارک علم و فناوری زنجان در جهت حمایت ازکسب و کارهای نوپا در سال ۱۳۹۸ راه اندازی شده است.

فضای کار اشتراکی چیست؟

ما در این مقاله قصد داریم در زمینه‌های تاریخچه فضای کار اشتراکی، coworking و معرفی چند فضای کار اشتراکی در تهران و زنجان می‌پردازیم با ما همراه باشید.

تاریخچه فضای کار اشتراکی

در سال ۲۰۰۵ فضای کار اشتراکی توسط براند نوبرگ با ایده ترکیب‌کردن استقلال فریلنسینگ و جامعه مرسوم در فضای کاری، جنبش فضای کار اشتراکی به وجود آمد. این فضا اولین‌بار در شهر سانفرانسیسکو با واژه اختصاصی شروع به فعالیت کرده است. این فضای کار در دهه ۱۹۹۰ مخصوص هکرها اروپایی بود و به شکلی که امروزه هست اصلاً قابل‌مقایسه نیست. در فضای کار اشتراکی که در دهة ۱۹۹۰ وجود داشت برنامه‌نویسان مهارت‌ها و بهترین شیوه‌های کار خودشان را با هم تبادل می‌نمودند. اما امروزه با توسعه فرهنگ کار اشتراکی، برخی از مکان‌های فضای کار اشتراکی توانست توسط کارآفرینان اینترنتی مستقل شود و همچنین توانست جایگزین مناسبی برای کار در کافی‌شاپ شده و یا انزوای موجود در دفاتر مستقل یا خانه‌ها توسعه پیدا کند.

تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۷ انجام شده است نشان می‌دهد که تعداد بسیاری از کارکنان از اتفاق دورکاری پیش‌آمده نگران هستند این نگرانی بابت احساس انزوا و ازدست‌دادن تعاملات انسانی خودشان می‌باشد. طبق این آمار تقریباً یک‌سوم از کارکنان بخش خصوصی و بخش دولتی نیز گزارشی داده‌اند که علاقه‌ای به کارکردن در خانه را ندارند. یکی دیگر از عواملی که می‌تواند باعث افزایش تقاضای فضای کار اشتراکی از سمت کارکنان بشود، نقش روبه‌رشد فرهنگ فریلنسری در زمان حال کسب‌وکارها می‌باشد.

فضای کار اشتراکی (coworking)

Coworkig یک روش جدید برای کارکرد و اشتراک فضا است که در این محیط افراد و تیم‌های مختلف با فعالیت‌های مستقل و بدون وابستگی، می‌توانند از یک محیط کاری مشترک استفاده نمایند.

هدف از ایجاد و طراحی فضای کار اشتراکی (Cowotking):

  • فراهم‌کردن یک محیط فعال و پویا برای افراد و تیم‌ها
  • الزامات و محدودیت روزمره شرکت‌ها را به همراه ندارد به همین دلیل یک محیط کاری انعطاف‌پذیری را به افراد، تیم‌ها و شرکت‌ها ارائه می‌کنند.

دلیل طراحی فضای کار اشتراکی:

تعدادی از فضاهای اشتراکی فضای خود را با ارگونومی خاص و عجیبی طراحی می‌کنند تا افراد و تیم‌هایی که در آن محیط فعالیت می‌نمایند احساس راحتی در آن جا داشته باشند.

نحوة استفاده از یک میز در فضای کار اشتراکی یا Coworkig:

  • در Coworkig ‌ها می‌توان میزها را به‌صورت اختصاصی استفاده کرد.
  • در Coworkig ‌ها می‌توان یک میز را به‌صورت مشترک با سایر افراد استفاده کرد.

فضای کار اشتراکی یا Coworkig فقط به‌عنوان به اشتراک گذاشتن فضا و هزینه نمی‌باشد؛ بلکه این فضا به یک جامعه و ارتباط افراد مختلف با یکدیگر تعلق دارد و همچنین این فضای کاری می‌تواند در حوزة گوناگون به ما، افراد و تیم‌ها کمک کنند.

معرفی چند فضای کار اشتراکی در تهران و زنجان

در شهرهای ایران فضای کار اشتراکی بسیار مختلفی وجود ازجمله این شهرها می‌توان به شهرهای تهران و زنجان اشاره کرد. ما در این مقاله قصد داریم در این مقاله به معرفی چند فضای کار اشتراکی در شهر تهران و زنجان بپردازیم، ما را در این مقاله همراه باشید.

فضای کار اشتراکی تهران

در پایتخت کشور ایران فضای کار اشتراکی متعددی وجود دارد که تعدادی از این فضاها شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. فضای کار اشتراکی زاویه
  2. فضای کار اشتراکی فینووا
  3. فضای کار اشتراکی نکسترا
  4. فضای کار اشتراکی تیوان
  5. فضای کار اشتراکی سروکورپ
  6. فضای کار اشتراکی زرافه
  7. فضای کار اشتراکی کارینوین
  8. فضای کار اشتراکی باکس
  9. فضای کار اشتراکی پارادایس هاب

فضای کار اشتراکی زنجان

فضای کار اشتراکی در مرکز نوآوری زنجان با آدرس سعدی وسط مجتمع تجاری شهرراز طبقه سوم است که امکانات بسیاری را در اختیار تیم‌ها، فریلنسرها، استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارها قرار می‌دهد. این فضا تمامی نیازهای یک فریلنسر، تیم و یا کسب‌وکارها را برطرف می‌سازد و همچنین می‌تواند باعث رشد آن‌ها بشود.

سؤالات متداول

  1. فضای کار اشتراکی چه امکاناتی دارد؟

فضای کار اشتراکی امکانات بسیار زیادی دارد که این امکانات به‌صورت زیر می‌باشد:

  • میز کار
  • اینترنت
  • اتاق جلسه
  • آشپزخانه
  • اتاق استراحت و بازی
  • خدمات اداری

مزیت اصلی فضای کار اشتراکی:

  • اعضای پویا
  • اعضای خلاق
  1. استفاده از فضای کار اشتراک چه مزیت‌هایی دارد؟

  • می‌توان با افراد جدیدی آشنا شد.
  • می‌توان از یک فضای هم‌افزا و جذاب استفاده کرد.
  • نتایج مناسب و بسیار بهتر را می‌توان به دست آورد.
  • این فضا می‌توان به نحوه خوب استفاده کرد و لذت برد.
  • این فضا باعث کاهش هزینه می‌شود.

یک دیدگاه بگذارید