Skip links

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی به انگلیسی : Artificial Intelligence که گاهی اوقات هوش ماشینی نامیده می‌شود، به هوشمندی نشان داده شده توسط ماشین‌ها در شرایط مختلف اطلاق می‌شود که در مقابل هوش طبیعی در انسان‌ها قرار دارد. به عبارت دیگر هوش مصنوعی به سامانه‌هایی گفته می‌شود که می‌توانند واکنش‌هایی مشابه رفتارهای هوشمند انسانی از جمله درک شرایط پیچیده، شبیه‌سازی فرایندهای تفکری و شیوه‌های استدلالی انسانی و پاسخ موفق به آنها، یادگیری و توانایی کسب دانش و استدلال برای حل مسایل را داشته باشند.بیشتر نوشته‌ها و مقاله‌های مربوط به هوش مصنوعی ، آن را به عنوان (دانش شناخت و طراحی عامل‌های هوشمند) تعریف کرده‌اند.

سیستم های هوش مصنوعی هنگام تصمیم گیری توانایی یادگیری و انطباق را دارند. به عنوان مثال ، در منطقه حمل و نقل ، وسایل نقلیه نیمه خودمختار ابزاری دارند که به رانندگان و وسایل نقلیه می توانند از ازدحام احتمالی ، چاله ها ، ساخت بزرگراه یا سایر موانع احتمالی ترافیک مطلع شوند. وسایل نقلیه می توانند بدون درگیری انسان از تجربه وسایل نقلیه دیگر در جاده بهره ببرند و کل مجموعه “تجربه” بدست آمده آنها بلافاصله و کاملاً به سایر وسایل نقلیه با پیکربندی مشابه منتقل می شود. الگوریتم ها ، سنسورها و دوربین های پیشرفته آنها دارای تجربه در عملیات فعلی هستند و از داشبورد و نمایشگرهای بصری برای ارائه اطلاعات در زمان واقعی استفاده می کنند تا رانندگان انسانی بتوانند شرایط ترافیک و وسایل نقلیه مداوم را درک کنند. و در مورد خودروهای کاملاً مستقل ، سیستم های پیشرفته می توانند اتومبیل یا کامیون را کاملاً کنترل کنند و کلیه تصمیمات ناوبری را اتخاذ کنند.

هوش مصنوعی یک چشم انداز آینده نگرانه نیست ، بلکه چیزی است که امروز در اینجا وجود دارد و با انواع مختلفی ادغام شده و در آن مستقر شده است. این شامل زمینه هایی مانند مالی ، امنیت ملی ، مراقبت های بهداشتی ، عدالت کیفری ، حمل و نقل و شهرهای هوشمند است. نمونه های بی شماری وجود دارد که این فناوری در حال حاضر بر روی جهان تأثیر می گذارد و از طریق روش های قابل توجهی توانایی انسان را افزایش می دهد.

امنیت ملی

هوش مصنوعی در دفاع ملی نقش اساسی دارد. ارتش آمریكا در حال استفاده از هوش مصنوعی “برای جستجوی تعداد زیادی از داده ها و فیلم های گرفته شده توسط نظارت و سپس هشدار دادن به تحلیلگران انسانی برای نظارت به فعالیت غیرعادی یا مشكوك است.آماده سازی برای جنگ و دفاع از شبکه های سایبری حیاتی باید اولویت بالایی داشته باشد زیرا چین ، روسیه ، کره شمالی و سایر کشورها منابع قابل توجهی را برای هوش مصنوعی در نظر می گیرند.

مراقبت های بهداشتی

ابزارهای هوش مصنوعی به طراحان کمک می کند تا پیچیدگی محاسبات را در مراقبت های بهداشتی بهبود بخشند. به عنوان مثال ، Merantix یک شرکت آلمانی است که یادگیری عمیق را در مورد مسائل پزشکی اعمال می کند. این یک کاربرد در تصویربرداری پزشکی است که “گره های لنفاوی موجود در بدن انسان را در تصاویر توموگرافی رایانه ای (CT) تشخیص می دهد.”

به گفته توسعه دهندگان ، مهمترین نکته شناسایی ضایعات کوچک یا رشدکننده است که می تواند مشکل ساز باشد. انسان ها می توانند این کار را انجام دهند ، اما رادیولوژیست ها در هر ساعت ۱۰۰ دلار هزینه می گیرند و ممکن است بتوانند فقط چهار تصویر در ساعت را با دقت بخوانند. اگر ۱۰ هزار تصویر وجود داشته باشد ، هزینه این فرآیند ۲۵۰ هزار دلار خواهد بود که اگر توسط انسان انجام شود بسیار گران است. آنچه در این شرایط یادگیری عمیق می تواند انجام دهد این است که کامپیوترها را روی مجموعه داده ها آموزش دهیم تا یاد بگیرند که گره لنفاوی ظاهر طبیعی در برابر گره های نامنظم و غیر عادی به چه شکل هستند. پس از انجام این کار از طریق تمرینات تصویربرداری ، متخصصان تصویربرداری رادیولوژی می توانند این دانش را در مورد بیماران واقعی بکار گیرند.

عدالت کیفری

هوش مصنوعی در مورد عدالت کیفری هم بکار گرفته می شود. شهر شیکاگو “لیست موضوعی استراتژیک” مبتنی بر هوش مصنوعی تهیه کرده است که افرادی را که به احتمال تبدیل شدن به عاملان خرابکاری های آینده هستند ، تجزیه و تحلیل می کند که با استفاده از مواردی مانند سن ، فعالیت های جنایی ، بزه دیدگی ، سوابق دستگیری مواد مخدر و وابستگی به باند درجه بندی میشوند. کارشناسان قضایی ادعا می کنند برنامه های هوش مصنوعی تعصب انسان را در اجرای قانون کاهش می دهد و منجر به یک سیستم مجازات عادلانه تر می شود.

حمل ونقل

حمل و نقل نشان دهنده زمینه هایی است که هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در آن نوآوری های عمده ای ایجاد می کنند.

وسایل نقلیه خودمختار ، اتومبیل ، کامیون ، اتوبوس و سیستم های تحویل هواپیماهای بدون سرنشین از قابلیت های پیشرفته فناوری استفاده می کنند. این ویژگی ها شامل راهنمایی و ترمز اتوماتیک خودرو ، سیستم های تغییر خط ، استفاده از دوربین ها و سنسورها برای جلوگیری از برخورد ، استفاده از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل اطلاعات در زمان واقعی و استفاده از سیستم های محاسبات با کارایی بالا و یادگیری عمیق برای سازگاری با شرایط جدید هستند.

سیستم های تشخیص و دامنه نوری کلید اصلی جهت جلوگیری از برخورد و ناوبری هستند. سیستم های تشخیص و ردیابی نور  (LIDAR) ابزارهای نور و رادار را با هم ترکیب می کنند. آنها در بالای وسایل نقلیه نصب شده اند که از تصویربرداری در یک محیط ۳۶۰ درجه از یک رادار و پرتوهای نوری برای اندازه گیری سرعت و فاصله اجسام اطراف استفاده می کنند. همراه با سنسورهایی که در جلو ، کناره ها و عقب خودرو قرار گرفته اند ، این ابزارها اطلاعاتی را فراهم می کنند که اتومبیل ها و کامیون ها را در لاین خود حرکت می دهد ، به آنها کمک می کند تا از وسایل نقلیه دیگر خودداری کنند ، در صورت لزوم ترمز و فرمان را اعمال می کنند ، و این کار را بلافاصله انجام می دهند تا از حوادث جلوگیری کند.

شهرهای هوشمند

دولتهای کلانشهرها از هوش مصنوعی برای بهبود ارائه خدمات شهری استفاده می کنند. به عنوان مثال سازمان آتش نشانی از تجزیه و تحلیل داده ها برای بهینه سازی پاسخ های اضطراری پزشکی استفاده می کند. سیستم تجزیه و تحلیل جدید با در نظر گرفتن چندین فاکتور ، از جمله نوع تماس ، محل سکونت ، پاسخ مناسب را لحاظ کرده و  تماس با فوریت های پزشکی را به اعزام کننده توصیه می کند  چه بیمار می تواند در محل درمان شود یا نیاز به بیمارستان دارد..

تعدادی از کلان شهرها از برنامه های هوشمند شهری استفاده می کنند که از هوش مصنوعی برای بهبود ارائه خدمات ، برنامه ریزی محیطی ، مدیریت منابع ، استفاده از انرژی و پیشگیری از جرم و جنبه های دیگر استفاده می کنند.


به طور خلاصه ، جهان در آستانه انقلابی گری در بسیاری از بخش ها از طریق هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل داده ها قرار دارد. در حال حاضر استقرارهای قابل توجهی در امور مالی ، امنیت ملی ، مراقبت های بهداشتی ، دادگستری کیفری ، حمل و نقل و شهرهای هوشمند وجود دارد که تصمیم گیری ، مدل های تجاری ، کاهش خطر و عملکرد سیستم را تغییر داده است. انتخاب های بشر در مورد توسعه نرم افزار بر نحوه تصمیم گیری و نحوه ادغام آنها در روال سازمانی تأثیر می گذارد. دقیقاً نحوه اجرای این فرایندها باید بهتر درک شود زیرا به زودی و برای آینده ای قابل پیش بینی تأثیر بسزایی در عموم مردم خواهد داشت. هوش مصنوعی ممکن است انقلابی در امور انسانی باشد و به تنها تأثیرگذارترین نوآوری انسانی در تاریخ تبدیل شود.

برگرفته از مقاله:

How artificial intelligence is transforming the world . Darrell M. West and John R. AllenTuesday , April 24, 2018

یک دیدگاه بگذارید